Homosexualiteit Wust interessanter dan goud?

Er is iets wat ik niet begrijp. Eigenlijk omdat ik het heel beschamend vind. Na de fantastische overwinning van Ireen Wust op de Olympische 1500 meter in Vancouver, lijkt er meer belangstelling te zijn voor het feit dat ze onlangs uit de kast is gekomen dan voor haar gouden medaille. Het artikel dat hier ‘the day after’ het meest gelezen wordt is in ieder geval met stip: So what, Ireen Wust lesbisch .. Kom op Nederland! Get a life! (Foto: Holland Heineken House)

Nederland googlet maandagochtend massaal op combinaties van de zoekwoorden Ireen Wust, lesbisch, vriendin en Sanne van Kerkhof. Blijkbaar is de geweldige sportieve prestatie van de Brabantse Olympisch kampioene ondergeschikt aan haar homosexualiteit.

Ik begrijp daar eerlijk gezegd helemaal niks van. Zijn we nou echt zo conventioneel dat dit interessanter kijk-, luister- en leesvoer is dan wat Ireen op het ijs heeft gepresteerd? Het maakt toch zeker geen ene mallemoer uit of een sporter op mannen of vrouwen valt!

Kan iemand mij uitleggen hoe het zit?


Lees ook:Dubbel voor Nesbitt: dagzege en World Cup 1500m
Lees ook:Goud Wüst, Leenstra brons
Lees ook:Ben Jongejan stopt met schaatsen
Lees ook:Valkenburg op podium 3000
Lees ook:Lee wereldkampioene 500 meter, Oenema brons

Heb jij Schaatsen.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!


  • Geplaatst door Morpheus op 22 februari 2010 om 11:43

    Volgens mij ben je nogal paranoia. Ik denk dat mensen googelen op de combinatie omdat relaties tussen VIP’s altijd interessant blijken te zijn. Jan en Yolanthe, Wesley en Yolanthe maar ook Kramer en Kroes en Kramer en van As. Hou toch eens op direct overal iets achter te zoeken. Ik denk dat mensen na de beelden van vanacht gewoon nieuwschierig zijn of Sanne van Kerkhof haar vriendin is. Als mensen willen weten wat de uitslag was van de 1500m voor de dames was googelen ze niet op Wüst omdat ze simpelweg niet weten dat ze gewonnen heeft want ze zoeken immers de uitslag.

    • Volley:
      23 februari 2010 om 14:16

      Werk je voor de privé ofzo? Jij bent dus ook zo’n ‘relatiegoogler’…get a life!

  • Geplaatst door Barry op 22 februari 2010 om 13:34

    Kleingeestig volk houdt zich nu eenmaal met dit soort futiliteiten bezig. Prachtprestatie Wust!

  • Geplaatst door Puk op 22 februari 2010 om 14:05

    Ik ben het helamaal eens met Morpheus (zie 1e reactie)!

    Zoek toch niet overal wat (negatiefs) achter!!!

  • Geplaatst door Nep op 22 februari 2010 om 14:10

    Liesbeth Kombrink,

    Volgens mij probeer jij door dezelfde zoektermen op je site te zetten mensen naar je site te lokken!
    Vrij doorzichtig!!

  • Geplaatst door Durske op 22 februari 2010 om 14:20

    Fantastisch gedaan Ireen! Je maakt ons, schaatsliefhebbers, zo trots als een pauw!

  • Geplaatst door Sander Slager op 22 februari 2010 om 16:07

    Grappig ben jij Liesbeth. JE lokt het zoals ‘Nep’ al zegt helemaal zelf uit. Als ik berichten met termen als Gesink doping homo op mijn blog zet dan weet ik ook zeker dat er na een knappe prestatie flink op gezocht wordt. Bovendien kwam de relatie van Wüst en die shorttrackster gisteren voor het eerst voor 3 miljoen kijkers vol in beeld. Logisch dat mensen dan gaan zoeken toch?

  • Geplaatst door Peter Derksen op 22 februari 2010 om 16:51

    Beste Ireen,

    Ontzettend gefeliciteerd met je gouden plak. Bij het zien van de 3000 en 1000 wist ik het zeker die gaat voor een plak bij de 1500.
    je snelheid en inhoud zou geknipt zijn voor de 1500.
    dat het goud mocht worden hoopte ik, maar was afwachten. heerlijk diem ontlading. Pure sport in optima forma! Bedankt voor je strijdlustigheid.Geniet van je succes en hartelijke groeten uit Arnhem.

    • Liesbeth Kombrink:
      22 februari 2010 om 18:58

      Ik vind dat dus helemaaaaaaal niet logisch .. het een (haar sportieve prestatie) heeft niks te maken met het ander (haar homosexualiteit). Ik vind het echt opvallend en raar dat mensen die twee zoektermen gaan combineren op het moment dat iemand hot news is. Mijn eigen verbazing daarover heeft me dit stukje doen schrijven. Niet de behoefte om te scoren .. dat gebeurt toch wel met het oude bericht over haar coming out. En daar hoef ik helemaal niks voor te doen. Dat doet het Nederlandse publiek door massaal te googlen. Dat is nou juist de kapstok waar ik het aan ophang!

      • mede vrouwenliefhebster:
        22 februari 2010 om 19:14

        Als groot sportliefhebber geniet ik van alle prestaties van onze Nederlandse sporters. Daarnaast is Ireen voor mij extra bijzonder omdat zij net als ik (vrouw) op vrouwen valt. Op tv zie je zo weinig “echte” vrouwenliefde, daarom is het zo ontzettend leuk dat Ireen er zonder moeite vooruit komt en haar vriendin in een volle ijshal en voor een miljoenen kijkerspubliek knuffelt. Daarmee draagt ze bij aan de wereldwijde acceptatie van homoseksualiteit!
        Dus zowel daarvoor als voor haar gouden prestatie alle lof!

        • Liesbeth Kombrink:
          22 februari 2010 om 19:26

          Juist! En dat is het enige waar het om draait! Als mensen met die invalshoek gaan googlen kan ik dat alleen maar van harte toejuichen!

  • Geplaatst door Gewoon een nieuwsgierige hetero op 22 februari 2010 om 17:28

    Inderdaad, zoek niet overal iets achter!
    Nieuwsgierigheid is menselijk, net als hetero, bi of homo zijn.
    Ook ik ben uit nieuwsgierigheid gaan google-en. En niet omdat ik haar lesbisch zijn interessanter vind dan haar prestatie. Helemaal niet! Ik wilde gewoon meer weten over Ireen als mens. Dat mag toch. Hetzelfde deed ik toen Sven Kramer iets bleek te hebben met Naomi van As.

  • Geplaatst door Marit op 22 februari 2010 om 18:44

    Misschien omdat het sommige mensen nu pas op valt dat ze zei: “Ook mijn vriendin staat daar, die er altijd voor mij is.”

  • Geplaatst door Kim op 22 februari 2010 om 23:16

    Ik denk niet dat mensen speciaal googlen op ´Ireen´ ´vriendin´ of ´Lesbisch´ of op ´Ireen en Sanne´ enz. Maar als je Ireens naam typt dan verschijnen deze woorden automatisch op je scherm en als je dat toch ziet verschijnen dan druk je er weleens op,waardoor het net lijkt alsof men speciaal op deze woorden zoekt.Maar dat is dus niet de insteek.
    Hetzelfde heb je ook bij Sven. Als je zijn voornaam googled dan zie je ook bv:vriendin of Naomi of zelfs hockey end. En als je Naomi googled dan zie je weer Sven verschijnen. Zo werkt dat bij google! Ik vind wel heel fijn voor Ireen dat ze nu een vriendin heeft en blijkbaar heel goed in haar vel zit nu. Beter dan de afgelopen jaren het geval was. Misschien had haar slechte vorm ook wel te maken met het geworstel met haar geaardheid. Gelukkig is die tijd voorbij

  • Geplaatst door Henk op 23 februari 2010 om 20:14

    Heel simpel. Gewoon omdat men nieuwsgierig is.. wie ze is, of hoe ze eruit ziet. Wat is daar vreemd aan? Je conclusie is gebaseerd op een hypothese.Get a life!

    • Liesbeth Kombrink:
      23 februari 2010 om 20:24

      Een conclusie trek ik nou juist niet .. ik constateer alleen dat het massaal gebeurt. En ik vraag me hardop af hoe dat komt. Hopende op een antwoord dat hout snijdt.

  • Geplaatst door Liesbeth Kombrink op 23 februari 2010 om 20:50

    @ Adje: je reactie is verwijderd omdat deze onnodig kwetsend is

  • Geplaatst door nancy op 23 februari 2010 om 20:55

    tja… hoe kom ik hier dan terecht??
    ik was op zoek, via google naar de loting van de 10km van de heren. ik kom opeens op een voor mij onbekende site, en wat zie ik staan:so what enz enz enz. en : homoseksualiteit wust belangrijker dan goud. dit waren voor mij zulke absurde titels dat ik de artikelen ben gaan leze.
    Dus liesbeth, voor mij is het antwoord op de vraag hoe het komt dat er nu opeens zoveel interesse voor is: puur dat jij artikelen plaatst met dit soort koppen gaan mensen lezen wat er dan wel of niet aan de hand is…
    Volgens mij ben jij dus meer dan wat dan ook de reden dat mensen dit soort artikelen gaan lezen.
    Het werd al eerder gesteld als je de naam van een sporter in de kop van een artikel zet met dat soort koppen dan krijg je hits… maar ja dat is toch ook jouw bedoeling geweest toen je deze kop uitzocht??
    Voor mij zegt dit artikel duizenden keren meer wat over jou dan over Wust en de interesse in haar geaardheid.
    Het zal mij persoonlijk worst wezen wie welke geaardheid heeft, het enige wat telt is dat Wust, en nog veel meer andere sporters een uitzonderlijke sportieve prestatie hebben geleverd.
    Dus als je niet wil dat er aandacht uitgaat naar randzaken dan kan ik je adviseren om er zelf ook niet zoveel woorden aan vuil te maken….

    • Liesbeth Kombrink:
      23 februari 2010 om 21:10

      Een bekend gezegde in de journalistiek is: don’t shoot the messenger! Ik meld alleen maar dat het me opvalt dat er zo massaal gegoogled wordt op de genoemde zoekwoorden. En ik vraag me af WAAROM mensen dat doen. Daar probeer ik achter te komen via de reacties. Ineens ben ik nu de boosdoener doordat ik een behoefte aan dit soort berichten zou opwekken. Wat een onzin! Dan draai je de boel helemaal om. Er is blijkbaar behoefte aan dit soort berichten, daarom gaan mensen op zoek. Mijn persoonlijke mening daarover is duidelijk: ik vind dat raar! Maar ik wil helemaal niet zeggen dat mensen dat niet mogen doen. Laat iedereen dat lekker zelf uitmaken. Maar ik heb er wel een mening over, en daar is een weblog nou net voor bedoeld!

      Overigens is het iets anders dat je de artikelen gaat lezen als je toevallig hier terechtkomt voor de loting. Dan heb je dus niet gegoogled op de zoektermen Wust of lesbisch ..

  • Geplaatst door Marc op 23 februari 2010 om 22:03

    Wat een gezeur en een zurigheid spreekt hier uit dit stukje. Dat Wüst lesbisch is is al jaren een publiek geheim. Dat ze ervoor gekozen heeft om juist ten tijde van de OS hiermee uit de kast te komen genereert nu eenmaal veel meer aandacht dan dat ze het hartje zomer had gedaan. Ik denk niet Wüst er zelf mee zit dat er zoveel op deze termen gegoogled wordt. We leven namelijk in een land waar homosexualiteit algemeen geaccepteerd is en normaal bevonden wordt, behalve door sommige stukjesschrijvers naar nu blijkt. Of is het gewoon een poging om meer lezers te bereiken?

  • Geplaatst door Liesbeth Kombrink op 23 februari 2010 om 22:08

    Wat lezen jullie allemaal slecht zeg! Ik vind haar homosexualiteit juist iets volkomen normaals en DAAROM verbaast het me zo dat mensen daar zo fanatiek op googlen. Dat is het enige wat ik wil zeggen .. tsjongejonge. Om moe van te worden!

    • Marc:
      23 februari 2010 om 22:11

      Allemaal slecht lezen, of één iemand die slecht schrijft…
      Jij mag het zeggen.

      • Liesbeth Kombrink:
        23 februari 2010 om 22:12

        Jij zegt het ..

        • Marc:
          23 februari 2010 om 22:16

          Duidelijk antwoord. Ik wens je verder veel succes, ook in het omgaan met inhoudelijke kritiek. Je publiek slechte lezers noemen helpt daar niet echt bij, je afvragen of je je boodschap wel helder hebt gebracht wel.
          No hard feelings. Je hebt er wel mee bereikt dat ik je blog nog wel eens zal bezoeken :)

          • Liesbeth Kombrink:
            23 februari 2010 om 22:22

            Als ik letterlijk schrijf: Het maakt toch zeker geen ene mallemoer uit of een sporter op mannen of vrouwen valt! En jij leest daar in dat ik homosexualiteit niet zou accepteren .. Hoe moet ik dat anders uitleggen dan slecht lezen?

          • Marc:
            23 februari 2010 om 22:46

            Juist het feit van het benadrukken maakt het niet vanzelfsprekend Liesbeth.
            Je volgende column zal wel over baanaanwijzers gaan neem ik aan?

  • Geplaatst door Marc op 23 februari 2010 om 22:09

    Oh ja, ook ik kwam op deze site terecht omdat ik wilde kijken wanneer de team pursuit begint, en heb dus ook niet gegoogled op de door jou omschreven zoektermen. Het was de tendentieuze kop van je artikel die mijn aandacht trok.

    • nancy:
      23 februari 2010 om 23:22

      Yep….
      en dat heeft absoluut niets te maken met zoektermen of wat dan ook!!

  • Geplaatst door Sander Slager op 24 februari 2010 om 10:12

    Ik denk dat je kunt stellen dat de ‘suggestie’ functie van google een flink handje helpt. Als je alleen al ‘ire’ intypt krijg je al als tweede suggestie ‘Ireen Wüst lesbisch’. Dat, in combinatie met de algemene onwetendheid van veel mensen (reactie mijn vriendin: “Oh? Is dat een vriendin van haar of écht haar vriendin als in een relatie?”) leidt tot de vele zoekopdrachten. Nederlanders zijn nieuwsgierig.

  • Geplaatst door mede vrouwenliefhebster op 25 februari 2010 om 13:37

    ALs ik dit alles lees, komt bij mij een dringendere vraag op dan waarom men al dan niet op Ireen Wust/lesbisch zoekt; nl waarom men zo ontzettend negatief op alles en iedereen reageert!
    Een weblogger geeft een mening of stelt in dit geval zelfs een vraag…als je de behoefte hebt daarop te reageren kan dat toch op zo’n manier dat je je eigen mening geeft zonder dat je iemand anders daarmee beschuldigt??
    Zoals eerder al uit een reactie van mij is gebleken, heb ik wel echt de zoekterm ingetypt en met mij zullen er zat zijn die dat ook wel echt gedaan hebben… ieder heeft daar zijn eigen beweegreden voor. Zolang men er niemand mee wil kwetsen (vooral Ireen en Sanne niet)en niet vergeet waarom Ireen een BN-er is, is dat toch ook geen enkel probleem?

  • Geplaatst door Liesbeth Kombrink op 25 februari 2010 om 13:42

    Hehe .. eindelijk iemand die mijn punt begrijpt! Thanx ;)

  • Geplaatst door mede vrouwenliefhebster op 25 februari 2010 om 13:58

    Graag gedaan!

  • Geplaatst door marieke op 26 februari 2010 om 16:51

    Lekker belangrijk allemaal. Homosexualiteit is er al vanaf de Romeinse tijd.
    Dat daar nog over geroddeld , gebakkeleid en gefilosofeerd etc moet worden.
    Iedereen is zoals ‘ie is.
    Als ze maar goed schaatst toch?

Geef een reactie