Davis maakt goede reclame voor UWV

Het bedrag waarmee UWV schaatser Shani Davis sponsort is peanuts. De 50.000 euro die de uitkeringsinstantie in sponsoring van de Amerikaan steekt, heeft zich nu al ruimschoots uitbetaald. Het was er UWV om te doen de nieuwe naam Werkbedrijf op de kaart te zetten. En dat is dankzij alle commotie prima gelukt. Zelfs in de Tweede Kamer werden er vragen gesteld over de sportsponsoring. You go Shani! (Foto: knsb.nl)

In het Algemeen Dagblad zegt UWV de enorme aandacht voor de campagne te hebben voorzien. ,,We hebben er terdege rekening mee gehouden dat deze vorm discussie zou opleveren en veel aandacht zou krijgen. Iedereen moet weten dat er een nieuw werkbedrijf komt in de plaats van CWI en UWV. Dat is met deze campagne nu al aardig gelukt,’ ’ aldus UWV-woordvoerder Wessel Agterhof.

,,Bovendien is deze campagne veel goedkoper dan adverterenvia abri’s, advertenties of brieven te sturen aan onze klanten. Dat loopt al snel in de miljoenen.”

Ook sportsponsor-goeroe Frank van den Wall Bake komt in het Algemeen Dagblad aan het woord. Hij noemt de keuze van UWV ’ hartstikke effectief en verstandig’. ,,De ophef in de Tweede Kamer hierover getuigt niet van al te veel intelligentie,’ ’ aldus Van den Wall Bake. Diverse kamerleden vinden het een slecht idee dat UWV haar nieuwe naam bekendheid wil geven door de schaatser Shani Davis te sponsoren.

Van den Wall Bake denkt dat UWV door de inzet van Shani Davis een miljoenenpubliek bereikt. ,,Hiermee scoren ze veel beter dan een foldertje dat helemaal geen aandacht krijgt. Het is van de zotte dat sportsponsoring wordt gezien als een luxe artikel. Sport werkt zoveel beter om je boodschap aan de man te brengen. Het is een puur zakelijke beslissing van UWV om hun naamsverandering met deze communicatiestrategie onder de aandacht te brengen.”

Minister Piet Hein Donner liet donderdag in de Tweede Kamer weten dat hij volledig achter de sponsoring door UWV staat. Het is volgens hem een goede manier om tegen zo laag mogelijke kosten zo veel mogelijk naamsbekendheid te geven aan het nieuw op te richten Werkbedrijf, waarin het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en het UWV per 1 januari samengaan.

Volgens Donner vallen de kosten mee (30.000 tot 50.000 euro), omdat Davis beseft wat voor een organisatie het UWV is. De bewindsman wees erop dat de Amerikaan zich vanuit een achterstandspositie heeft opgewerkt tot de schaatskampioen die hij nu is.

Bovendien zijn de kosten van het sponsorcontract aanmerkelijk lager volgens de minister dan wanneer je één dag gaat adverteren in de landelijke dagbladen. Daarbij wees hij op ,,de bijzondere situatie” dat wanneer het Werkbedrijf begint in Nederland twee maanden lang, in januari en februari, voortdurend bij schaatswedstrijden op televisie te zien zijn.

,,Dat betekent twee maanden lang dat we op het hoofd, rechterzijde van de borst en dijen van Davis het logo van UWV Werkbedrijf telkens voorbij zien komen als hij rondjes rijdt”, aldus Donner. Hij voegde eraan toe dat hij nog niet de momenten meetelt dat Davis als winnaar op het podium komt te staan en dat hij de sportpers te woord staat.

Zie ook: Shani Davis wil Obama wel als sponsor

Lees ook:Legendarische dubbel voor Nuis: ook Olympisch kampioen 1000 meter!
Lees ook:Waar kun je (veilig) schaatsen op natuurijs?
Lees ook:Colofon
Lees ook:Filmpje: Suzanne Schulting in de medailletaxi
Lees ook:Loting 10000 meter PyeongChang 2018

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>